A jógamatracon túl: Patandzsali 8-fokú jógarendszere

Ha érdekel a filozófia, ami a ma gyakorolt legtöbb jógairányzat mögött fellelhető, készíts magadnak egy finom teát, és kuckózz be az olvasáshoz, mert ezt nem lehet csak úgy, három sorban elintézni 🙂

A jógairodalom egyik legfontosabb műve Patandzsali Jóga szútrája.

Ki volt Patandzsali?

Misztikus képességekkel rendelkező indiai bölcs, valamikor i.e. 4. sz. és i.sz. 6. sz. között élhetett.

A hindu filozófia szerint az idő ciklikus, ezért a hinduk nem is tartják fontosnak a szerző személyét vagy egy mű keletkezésének dátumát. A mű megnyilvánult azért, hogy tanulmányozhassuk, és segítsen minket a lelki fejlődésben. Egy másik ciklusban lehet, hogy másvalaki és máskor adta volna át. A brit gyarmatosítók egyébként többek között a nyugati idő- és történelemszemlélet miatt rendesen le is nézték a hindukat, nem volt céljuk megérteni ezt a különleges kultúrát.

A vaisnava hagyomány Patandzsalit Anantasésa inkarnációjának (anyagi világbeli megjelenésének) tartja. Anantasésa az Úr Visnu fekhelyéül szolgál, ő a kígyók ura, a jóga adományozója és legfelsőbb művelője.

A jóga folyamata

Patandzsali a jóga folyamatát 8 egymásra épülő lépésben összegezte, ezt a rendszert astánga (nyolcfokú) vagy rádzsa (királyi) jógának is nevezik. A jóga elemeit, gyakorlásuk módját nem ő találta ki, ezek a hagyomány szerint öröktől fogva léteznek.

A jóga 8 foka

1. Jáma – erkölcsi szabályok, ahogyan másokhoz és a világhoz viszonyulsz

  1. Ahimszá – ne árts!
  2. Szatja – légy hű az igazsághoz!
  3. Asztéja – ne lopj!
  4. Brahmacsárja – urald a vágyaidat!
  5. Aparigrahá – ne gyűjtögess!

2. Nijáma – magatartási, viselkedési szabályok, ahogyan saját magadhoz viszonyulsz

  1. Saucsa – külső és belső tisztaság
  2. Szantósa – megelégedettség
  3. Tapasz – önfegyelem
  4. Szvádhjája – önvaló tanulmányozása, önismeret
  5. Ísvara-pranidhána – Isten vagy egy felsőbb erő iránti odaadás

3. Ászana – ülő- és testhelyzetek

4. Pránájáma – légzésszabályozás, az életerő irányítása

5. Pratjáhára – érzékek visszavonása, a figyelem befelé irányítása

6. Dháraná – koncentráció

7. Dhjána – meditáció

8. Szamádhi – teljes lelki elmerülés, üdvösség

Jáma és nijáma elvek

A jáma és a nijáma elveket sokan emlegetik a jógik tízparancsolataként. Az elvek követése nem parancs, inkább lehetőséget teremt arra, hogy fejlődj a jógában, és a további fokokat nagyobb sikerrel végezd.

Az erőszakmentesség (ne árts!) elve nem véletlenül szerepel az első helyen. Ez az alap. A lehető legkevesebb erőszakot követjük el, ami az életünk fenntartásához szükséges. Saját magunkra is vonatkozik, ászanázás során például végig szem előtt kell tartanod, így lesz biztonságos a gyakorlásod.

A külső és belső tisztaság sem véletlenül az első nijáma alapelv. Ezalatt ne csak a fizikai test és fizikai környezet tisztaságát értsd. A tudatot képzeld el úgy, mint egy poros tükröt, amit ahhoz, hogy meglásd az Önvalót, a lélek eredeti ragyogását, tisztítanod kell. A jóga 8 fokának gyakorlása ezt a célt szolgálja.

A megelégedettség is nagyon fontos elv. Folyton küzdesz valamiért, és ez a küzdelem sokszor óriási erőfeszítést igényel. A jóga azt mondja, hogy tedd meg az erőfeszítést, de ne akarj olyan dolgot, amihez túlságosan nagy erőfeszítés szükséges, elégedj meg azzal, amit enélkül el tudsz érni. Ne legyél erőszakos sem másokkal, sem magaddal. És itt már láthatod, hogy mennyire összefüggnek egymással az elemek, hogyan segíti, erősíti egyik elv a másikat.

A meditációs folyamat

Az érzékek visszavonása, a koncentráció, a meditáció és a szamádhi tulajdonképpen egy összefüggő folyamat. Amikor leülsz meditálni, ezen mész keresztül.

Először visszavonod az érzékeidet. A szaglással és az ízleléssel általában nincs külön dolgod, de ahhoz, hogy egyetlen tárgyra tudj koncentrálni, a látást, hallást, és a tapintást vissza kell vonnod vagy le kell foglalnod. Ezután kezded a fókuszálást, és amint fenntartod a koncentrációt, máris meditálsz. A szamádhi állapota pedig  akkor érkezik el, ha a meditációt hosszan fenntartod.

A meditációd tárgya lehet bármi: a légzésed, gyertyaláng vagy például egy mantra. Választhatsz anyagi vagy lelki fókuszt (egy mantra is lehet anyagi vagy lelki). A lelki fókusz azért szerencsésebb, mert örök eredményt ad. Nem megyek most bele, elégedj meg egyelőre ennyivel, vagy gyorsan vedd meg a lent hivatkozott könyveket 😉

Ez így önmagában is tökéletes. Miért van akkor szükség ászanákra és légzőgyakorlatokra?

A hatha jóga

A legtöbb jógastúdióban oktatott irányzat (vinyásza-flow, dinamikus jóga, senior jóga, kismama jóga, gerincjóga stb.) alapja a hatha jóga, ami szintén ősi eredetű.

A hatha jóga klasszikusan az ászana, pránájáma és a pratjáhára gyakorlataira épül (a rádzsa jóga 4., 5. és 6. foka). Fő célja a testi és mentális egészség elérése, megőrzése azáltal, hogy kiegyensúlyozod a testben áramló energiákat (a “ha” napot, a “tha” holdat jelent). Ászanákkal és légzőgyakorlatokkal helyreállítod a test egészségét, relaxációval (ez is egy gyakorlat az érzékek visszavonására) pedig hagyod megpihenni a tested és hagyod, hogy a jógagyakorlatok hatásai beépüljenek.

A hatha jógára úgy is tekinthetsz, hogy felkészít a rádzsa jóga magasabb fokaira, például a meditációra. Ha beteg vagy gyenge a tested, nehezen tudnál hosszan, egyetlen pozícióban ülve, egyetlen meditációs tárgyra fókuszálni.

Könyvajánló

A Jóga-szútra első két fejezete már kapható Gaura Kṛṣṇa Dāsa magyarázataival ellátva. Nem strandon olvasós könyvek, de ha szeretnél elmélyedni a jógafilozófiában, szívből ajánlom! Itt tudod megvásárolni: Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola Jóga-szútra rendelés vagy személyes vásárlás

Ha most kezdenél jógázni, olvasd el ezt a cikket: Hogyan kezdd el a jógát?

Forrás:
Gaura Kṛṣṇa, Dāsa: Patañjali – Yoga-Sūtra I.
Gaura Kṛṣṇa, Dāsa: Patañjali – Yoga-Sūtra, Második rész.
200 órás Vinyásza Flow Jóga Oktatóképzés Varga Judittal 2019, tanfolyami jegyzet

Képekért köszönet: Unsplash