Jógaórán hallod: figyeld meg a tested, érzéseid, gondolataid. Mit jelent ez?
A jóga szó jelentése
A jóga szó a judzs gyökből ered, aminek az egyik jelentése rögzít, igába hajt. Jógával megzabolázhatod a gondolataidat és érzéseidet azért, hogy képes legyél a lényegre fókuszálni.
A jóga tehát azt tanítja, hogy nem a gondolataink vagy érzéseink vagyunk, hiszen másképp nem tudnánk ezeket megzabolázni. És nem is a testünk, ami folyamatosan változik. A test, a gondolatok, az érzések változnak és megváltoztathatók. Csak ennyi lenne? Hát ez könnyű!
A judzs másik jelentése: összekapcsol, egyesül.
A szanszkrit nyelv csodálatos. Egy háromszavas szútra (aforizma) fordítása gyakran féloldalnyi szöveg. Azért, mert a szavaknak több jelentésük van, és ezek együtt érvényesek, mindegyik egyszerre igaz.
Elkülönülés
Ha éltél már át traumát, és a disszociációt, elkülönülést tudatosan használtad, használod mint megküzdési stratégiát, akkor az az instrukció, hogy figyeld meg a tested, érzéseid vagy gondolataid, felerősítheti nálad a disszociációt – hívta fel a figyelmet Varga Judit.
Az elkülönülés enyhe és viszonylag rövid ideig tartó formáját szinte biztos, hogy érezted, például a fogorvosi székben, amikor fúrták a fogad, ha fúrták már. Velem előrdul ilyenkor, hogy szinte kívülről látom magam, nem vagyok teljes lényemmel jelen. Egyik részem itt, másik részem ott van.
A trauma okozta disszociáció és egy fogászati élmény között persze vannak átmenetek. De ami rövid távon a túlélés eszköze, hosszú távon komoly akadályt jelenthet az életedben.
Jógagyakorlással azt szeretnénk, hogy a megfigyelés ne az elkülönülést, hanem a kapcsolatot mélyítse.
Kapcsolódás
Kapcsolódhatsz a testedhez, gondolataidhoz, érzéseidhez. A lélegzetedhez. A Földhöz, az Éghez. Más élőlényekhez. Istenhez. Hogyan?
Lehet, hogy segíthet ebben Csaitanja Mahápbrabhu (15-16. sz.), a bengáli vaisnavizmus alapítója, aki egész lényével arra inspirált, hogyan kapcsolódjunk Istenhez: szeretetteljes odaadással. Ez a bhakti jóga útja. Csaitanja tanítása azért is különleges, mert tanaival egyesítette a különféle vaisnava elképzeléseket. A filozófiák egyik része ugyanis duális (Isten és az élőlény különböznek egymástól), másik része nonduális (az élőlény maga Isten, minden egy). Természetesen itt is vannak átmenetek.
Csaitanja ezeket integrálva azt tanította, hogy az egyéni lélek (aki örök és állandó) úgy viszonyul Istenhez, mint egy csepp víz az óceánhoz. Minőségben megegyezik, mennyiségi különbség van köztük. Ez az egyidejű azonosság és különbözőség filozófiája, szanszkrit nyelven acsintja-bhédábéda-tattva.
Az, hogy nem a tested, gondolataid, érzéseid vagy, nem azt jelenti, hogy nincs kapcsolatod velük, független vagy tőlük, és teljesen le tudod választani magadról őket. Sőt, a jógafilozófia azt mondja, hogy a korábbi tetteid és vágyaid határozzák meg őket (is). Tehát különbözöl és azonos is vagy velük.
Milyen a jó kapcsolat?
Jelen vagy. A teljes figyelmeddel. Tegnap meg holnap nem tudsz kapcsolódni, csak most.
Egy jó kapcsolatban a két rész együtt több, mint a részek összege. Van szabad akarat és vannak határok. Ha valamivel teljesen azonosítod magad, akkor elveszíted a szabad akaratot (nonduális elképzelés). Ha pedig teljesen elkülönülsz, akkor nincs kapcsolat, és szenvedsz a hiánytól (duális elképzelés).
Amikor figyelemmel és szeretetteljes odaadással kapcsolódsz a testedhez, gondolataidhoz, érzéseidhez, lélegzetedhez, más élőlényekhez, a Földhöz, az univerzumhoz, akkor jógát gyakorolsz. Ha pedig Istenhez, akkor bhakti jógát.
Tudod, hogy bármit teszel, hatással van mindenre, és a mindenség is hat rád. Felelősséget vállalsz.
Közben megőrzöd és megtartod önmagad.
Jó kapcsolódást kívánok!
Hálás köszönet Varga Juditnak, aki a bejegyzést inspirálta, és segítette megértésem a disszociációval kapcsolatban.